Οι πρώτες ατμομηχανές χρησιμοποιήθηκαν, όπως αναφέρθηκε στα προηγούμενα,
για την κίνηση αντλιών σε ορυχεία, αλλά και σε διάφορες μονάδες παραγωγής με κλωστοϋφαντουργικές μηχανές, εργαλειομηχανές κ.ά..
η ιδέα να χρησιμοποιηθούν αυτές οι μηχανές για τη μεταφορά προσωπικού και
αγαθών δεν ήταν μακριά. Οι πρώτες ατμομηχανές απετέλεσαν λοιπόν κίνητρο
για την κατασκευή αυτοκινούμενων οχημάτων.
|
|||||||||||||||
Ατμοκινούμενα χερσαία οχήματα | |||||||||||||||
Το όραμα όλων των τεχνικών και ερευνητών για κατασκευή αυτοκινούμενου
«μικρού» οχήματος ήταν ισχυρό, τα διαθέσιμα τεχνικά μέσα ήταν όμως ανεπαρκή.
Ήδη κατά το Μεσαίωνα παρουσιάστηκαν οχήματα, των οποίων τους τροχούς κινούσε
ένας ανεμόμυλος, άλλοι σκέφτηκαν να «αξιοποιήσουν» τη μυϊκή δύναμη των
ανθρώπων, δηλαδή των δούλων.
Ο Leonardo da Vinci σχεδίασε επίσης ένα όχημα, το ποίο θα κινούσε με μοχλούς
ο οδηγός του, ίσως και κάποιος βοηθός. Ο άνθρωπος μπορεί να διαθέσει όμως
με το σώμα του μια σταθερή ισχύ της τάξης των 70 W, η οποία είναι ανεπαρκής
για να διατηρηθεί σε κίνηση για μακρύ χρονικό διάστημα και με αξιόλογη
ταχύτητα ένα τετράτροχο όχημα με επιβάτη. Δεν ήταν λοιπόν δυνατή η κατασκευή
αυτοκινούμενου οχήματος, αν δεν υπήρχε κατάλληλη κινητήρια μηχανή! Ο Νεύτων
είχε σχεδιάσει επίσης ένα ατμοκινούμενο βαγόνι
(steam carriage), του οποίου η λειτουργία θα στηριζόταν στην αρχή της ατμοώθησης.
Στις σημειώσεις που βρέθηκαν μετά το θάνατό του υπήρχαν όμως μόνο σκίτσα
και πουθενά περιγραφές και υπολογισμοί. Σίγουρα δεν έγινε ποτέ κάποια σχετική
κατασκευή!
Πρώτη κατασκευή τέτοιου είδους που λειτούργησε, ήταν ένας αυτοκινούμενος
κιλλίβαντας πυροβόλου που ανέθεσε το έτος 1764 ο γαλλικός στρατός στον
Nicolas Joseph Cugnot (Κουνιό, 1725-1804). Ο Κουνιό προσπάθησε να περιορίσει
το μέγεθος της ατμομηχανής που χρησιμοποιείτο ήδη σε βιομηχανίες και ορυχεία
και πέτυχε να κατασκευάσει ένα αυτοκινούμενο «τέρας», το οποίο ανέπτυσσε
μέγιστη ταχύτητα περί τα 4,5 km/h και απαιτούσε να ανεφοδιάζεται με νερό
περίπου ανά δωδεκάλεπτο! Ο θόρυβος και η καπνιά που εξέπεμπε αυτή η μηχανική
χελώνα πρέπει να διασκέδαζε πολύ τους κατοίκους του Παρισιού, οι οποίοι
έβλεπαν όμως το πρώτο αυτοκινούμενο όχημα στην ιστορία! Τον Απρίλιο
του 1770 οδήγησε ο Κουνιό το όχημά του από το Παρίσι στο Βενσέν, με μέση
ταχύτητα 4 km/h.
Το έτος 1784 παρουσίασε ο 'Αγγλος τεχνικός Murdoch ή Murdock (1754-1839) ένα «ατμοκίνητο βαγόνι» (steam carriage), το οποίο όμως δεν φαίνεται να κυκλοφόρησε ποτέ. Ο Μέρντοχ είχε όμως από άλλη πλευρά σημαντική συμμετοχή στην υλοποίηση του στόχου της ατμοκίνησης: Ήταν δάσκαλος του Richard Trevithick (Τρέβιθικ, 1771-1883), ο οποίος και είναι ο πραγματικός εφευρέτης των χερσαίων αυτοκινούμενων οχημάτων, τόσο σε ελεύθερο δρόμο, όσο και σε τροχιά. Ο Τρέβιθικ, μετά από νεανικά χρόνια ως παλαιστής, εργάστηκε με τον πατέρα του σε ορυχεία κι εκεί έβαλε ως στόχο του να βελτιώσει την ατμομηχανή του Νιουκόμμεν, κάτι που έκανε παράλληλα και ο Βατ. Πράγματι κατασκεύασε ο Τρέβιθικ μια ατμομηχανή υψηλής πίεσης σε συνεργασία με τον Edward Bull, η οποία μηχανή αξιοοποιήθηκε στο ορυχείο. Με τον καιρό ωρίμασε στο μυαλό του Τρέβιθικ η ιδέα να κατασκευάσει ένα αυτοκινούμενο όχημα, αφού είχε δουλέψει ως μαθητευόμενος δίπλα στον Μέρντοχ. Από το έτος 1796 και μετά κατασκεύασε λοιπόν ο Τρέβιθικ μία μικρή σε όγκο ατμομηχανή υψηλής πίεσης (2,8 bar), γιατί η μηχανή χαμηλής πίεσης του Βατ ήταν ογκώδης. Το 1800 κατακυρώθηκε η ευρεσιτεχνία γι' αυτή τη μηχανή στον Τρέβιθικ και το 1801 παρουσίασε ο εφευρέτης το πρώτο όχημά του, το οποίο είναι και το πρώτο αυτοκινούμενο όχημα που μπορούσε να αντιμετωπίζει ανωφέρειες στους δρόμους. Βέβαια, το όχημα αυτό πήρε το όνομα Puffing Devil, δλδ. «διάβολος» που ξεφυσσάει, γιατί ο θόρυβο και η καπνιά του γίνονταν αντιληπτά ήδη από πολλές εκατοντάδες μέτρα. Χαρακτηριστικό αυτού του οχήματος είναι ότι δεν είχε προβλεφτεί θέση για τον οδηγό. οι κατασκευαστές είχαν στο μυαλό τους τη σταθερή ατμομηχανή, στην οποία απλώς τοποθέτησαν ρόδες. Αποτέλεσμα ήταν να τρέχει ο οδηγός πίσω από το όχημα και να το χειρίζεται. Έτσι κι αλλιώς η μέση ταχύτητά του δεν ήταν σημαντική, αν και η μέγιστη λέγεται ότι έφτανε τα 8 km/h! Ακόμα και στις σημερινές ανακατασκευές του οχήματος που βρίσκονται σε μουσεία και κυκλοφορούν δοκιμαστικά σε διάφορες επαιτίους, οι επιβαίνοντες στηρίζονται σε μικρές προεξοχές που δεν υπήρχαν στο αρχικό όχημα. Λέγεται ότι αυτό το όχημα του Τρέβιθικ καταστράφηκε, όταν ο εφευρέτης το άφησε ανεπίβλεπτο και δεν πρόσεξε ότι είχε εξαντληθεί το απόθεμα νερού στο λέβητα. Στην Αγγλία κυκλοφορούν πολλές ιστορίες για τα έργα και τις επιτυχίες ή αποτυχίες του Τρέβιθικ. Ο εφευρέτης κατασκεύασε και ατμομηχανή πάνω σε τροχιές, για την οποία θα γίνει αναφορά στα επόμενα. Γεγονός είναι ότι ο ίδιος, μάλλον από έλλειψη εμπορικού πνεύματος, απέτυχε οικονομικά και, όταν πέθανε, κηδεύτηκε με έρανο των φίλων. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Μέσα στα επόμενα 80 χρόνια, μέχρι το 1886 που παρουσίασε ο Carl Friedrich
Benz το πρώτο αυτοκινούμενο όχημα με μηχανή εσωτερικής καύσης, κατασκευάστηκαν
πάνω από Χ ατμοκίνητα οχήματα, το ένα καλύτερο από το άλλο, αλλά όλα με
το μειονέκτημα του μεγάλου βάρους, του θορύβου και της καπνιάς. Θα παραθέσουμε
εδώ συνοπτικά τα κυριότερα από αυτά τα οχήματα:
|
|||||||||||||||
Όλες αυτές οι κατασκευές δείχνουν ότι το
πρόβλημα του δυσκίνητου, θορυβώδους
και ρυπογόνου ατμοκίνητου οχήματος δεν είχε ξεπεραστεί. Ενώ την ίδια
εποχή κυκλοφορούσαν τα τραίνα και τα πλοία μακριά από πυκνοκατοικημένες
περιοχές και δεν ενοχλούσαν σημαντικά, τα ατμοκίνητα αυτοκίνητα έπρεπε
εκ προδιαγραφής να κυκλοφορήσουν μέσα στις πόλεις και αυτό ακριβώς
δημιουργούσε προβλήματα. Ο κινητήρας Stirling
που ήταν διαθέσιμος ήδη από το έτος 1816, δεν παρείχε την απαραίτητη
σταθερή ισχύ για να κινηθεί ένα ογκώδες όχημα. Έτσι, όταν μετά τη
δεκαετία του 1880 παρουσιάστηκαν τα πρώτα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης,
τα ατμοκίνητα οχήματα που είχαν όλα αυτά τα χρόνια ως ανταγωνιστή μόνο
τα ιππήλατα αμάξια και τα ποδήλατα, άρχισαν να υποχωρούν στην Ευρώπη, με
εξαίρεση κάποιους ελκυστήρες
(τρακτέρ) για αγροτικές και δομικές εργασίες. Στην Αμερική κρατήθηκαν
μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, αλλά με τη σταδιακή βελτίωση του
βενζινοκινητήρα εγκαταλείφθηκαν κι εδώ οριστικά.
|
Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013
Εφαρμογές της ατμοκίνησης
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου