 |
|
 |
Σημειωματάρια μηχανικών από βιομηχανική
κατασκοπεία που έχουν διασωθεί.
Όλοι αυτοί οι απαγορευτικοί νόμοι και μερικές άλλες ρυθμίσεις ίσχυαν
μέχρι το 1824, οπότε καταργήθηκε η απαγόρευση μετανάστευσης εξειδικευμένου
προσωπικού, μαζί με την άρση της απαγόρευσης για τη δημιουργία σωματείων,
συνεταιρισμών κλπ. Διάφορες ομάδες βιομηχάνων, κυρίως του μηχανολογικού
τομέα, προσπάθησαν με αυτή την αφορμή να καταργήσουν και την απαγόρευση
εξαγωγών μηχανημάτων. 'Αλλες ομάδες όμως, κυρίως της κλωστοϋφαντουργίας,
επέμεναν στη διατήρηση των απαγορεύσεων.
Όπου υπάρχουν απαγορεύσεις, ακολουθούν καταστρατηγήσεις και συνέπεια
αυτών είναι η θεσμοθέτηση ποινών! Για παράνομες εξαγωγές προβλεπόταν, εκτός
από την κατάσχεση των υλικών, ποινή 200 λίρες για τον εξαγωγέα και 100
για τον καπετάνιο του μεταφορικού πλοίου, αλλά και για κάθε τελωνειακό
υπάλληλο που είχε δωροδοκηθεί. Τα μισά από τα χρήματα αυτά εισέπραταν οι
τελωνειακοί υπάλληλοι που είχαν ανακαλύψει τη λαθραία εξαγωγή. Ταυτόχρονα,
τεχνίτες που μετανάστευαν για επαγγελματικούς λόγους στο εξωτερικό, τιμωρούνταν
με δωδεκάμηνη φυλάκιση και 500 λίρες, την πρώτη και τα διπλάσια τη δεύτερη
φορά. Σε περίπτωση δε που το λαθρεμπόριο γινόταν με εχθρική χώρα, τότε
οι δράστες απειλούνταν με θανατική καταδίκη.
Γίνεται αντιληπτό ότι το λαθρεμπόριο και η παράκαμψη των απαγορευτικών
νόμων αποτέλεσε επικερδή δραστηριότητα για κάθε είδους τυχοδιώκτες. Μηχανήματα
αγοράζονταν σε αγγλικό έδαφος και, αφού γινόταν αποσυναρμολόγησή τους,
στέλνονταν τα εξαρτήματα τμηματικά στο εξωτερικό, ως επουσιώδη εργαλεία.
Στα χρόνια μεταξύ 1826 και 1828 εξήγαγε η εταιρία «Sharp & Roberts»
από το Μάντσεστερ, με τη μέθοδο της τμηματικής αποστολής ένα πλήρες εργοστάσιο
υφαντουργίας και τα κατασκευαστικά σχέδια των μηχανών στη γαλλική Αλσατία.
Σημαντικό πρόβλημα για τους ελέγχους ήταν, βέβαια, ότι οι τελωνειακοί ήταν
αδαείς ως προς τη σημασία και τον προορισμό διαφόρων εξαρτημάτων, οπότε,
με το σχετικό «λάδωμα», διευκολυνόταν πολύ η διαδικασία.
Το 1835 έφτασε ένα πλοίο από το βρετανικό Hull στο σουηδικό Goeteborg
με 40 κιβώτια που περιείχαν αργαλιούς. Όταν ο 'Αγγλος πρόξενος ρώτησε στο
λιμάνι, πώς δόθηκε έγκριση για την εξαγωγή αυτών των μηχανημάτων, ο καπετάνιος
του πλοίου δήλωσε αφελώς, για να μην προδώσει τους συνεργαζόμενους Εγγλέζους
τελωνειακούς, ότι κατευθυνόταν στο Newcastle, αλλά μία απρόβλεπτη καταιγίδα
τον έφερε μέχρι το σουηδικό λιμάνι
...
Φυσικά, παράλληλα με όλες αυτές τις ενέργειες παράκαμψης των απαγορεύσεων,
λειτουργούσε και η βιομηχανική κατασκοπεία, όπως και τα πρώτα χρόνια. Δήθεν
περίεργοι τουρίστες και αδιάφοροι επισκέπτες μοναδων παραγωγής στην Αγγλία
ήταν στην πραγματικότητα εκπαιδευμένοι τεχνικοί, οι οποίοι αποτύπωναν στο
μυαλό τους και κατέγραφαν με την επιστροφή στο ξενοδοχείο, τμήματα από
μονάδες παραγωγής
. καθένας διαφορετικό τμήμα. Πίσω στην
πατρίδα τους άρχιζε η προσπάθεια για σύνθεση των σχεδίων και ανακατασκευή
της μονάδας παραγωγής. Τελικά, οι απαγορεύσεις των Βρετανών οδήγησαν τους
υπόλοιπους Ευρωπαίους στο σχεδιασμό βελτιωμένων ή νέων μηχανών, παράλληλα
με την εντατικοποίηση της εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων. Στα μέσα του 19ου
αιώνα μετατράπηκαν πολλές τεχνικές σχολές σε Πολυτεχνεία ή ιδρύθηκαν καινούργια
για την εμπέδωση των νέων γνώσεων. Η απόσταση με τους Βρετανούς μειώθηκε
σταδιακά και σε μερικούς τομείς έγινε πρωτοπορεία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου